10 Eylül 2013 Salı

Psikolojinin Doğası

Geçenlerde 'Psikolojiye Giriş' adlı bir kitaptan okuduğum yazıyı sizlerle paylaşmak istiyorum.
'Okumak, eğitim ve ilerlemenin kapısını açar' cümlesiyle başlıyor ve cok doğru bir noktaya parmak basıyor ve şöyle devam ediyor ; Çocukları okumaya teşvik etmenin en iyi yolu nedir? . Yazı, ulusal bir pizza restoranları zincirinin bu sorunun yanıtının bildiğini, o da 'çocukları ödüllendirmek' oldugunu söylüyor. Çocukların öğretmenleri aylık okuma hedefleri hazırlıyor, ve cocuklara bu hedefe ulaştıklarında Pizza Ödül Sertifikaları veriliyor.Sertifikasını bulundugu yerdeki pizzacıya götüren çocuk, bedava pizza kazanıyor.Ebeveynler ve öğretmenler bu yöntemin işe yaradığını söylüyorlar.bu sayede cocukları daha fazla okuyor.Okudukça pizza kazanıyor, kazandıkça da okuyorlar.Ne büyük başarı gibi görünüyor değil mi? Ancak yapılan araştırmalar sonucunda,  programın psikolojik olarak doğru olmadığı ortaya çıkıyor. Yani pizza programı bittiğinde ve okuma sonucunda bir ödül olmadığında çocukların okumaya olan ilgilerinin eskiye nazaran çok daha azalmış olduğu kanıtlanıyor. Bu örnek, ödüllerin bazen nasıl istenmeyen sonuçlara yol açtığını ve çocukların okuma gibi etkinliklere olan içsel ilgilerini zayıflattığını gösteriyor.
İnsanlar davranışlarının bedava pizza gibi dışsal etkenlere bağlı olduğunu gördüklerinde etkinlikten aldıkları keyife daha az önem vermektedirler, diyor yazar. Ve okumaktan keyif alıyor olsalar da ödüller gözlerine daha önemli görünüyor.
Kişinin kendi yaptığı davranışını açıklarken, neden dışsal nedenlere çok fazla vurgu yaptığı ve kişisel nedenlere yeteri kadar vurgu yapamadığı da zihinlerde biraz daha netleşiyor..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder